czwartek, 16 grudnia 2010

Tworzenie pytań w teorii akwizycji j. angielskiego jako I języka


Struktura tworzenia pytań w umyśle :

Poziom I:
-Pytania to wyrażenia jednowyrazowe lub dwu do trzech wyrazowych zdań z wzrastającą intonacją np. Cookie ? Mommy book ?

-Pierwsze poprawne formułowanie pytań np. Where is Daddy? What's that ?

Poziom II:
-Tworzenie szyku zdań deklaratywnych np. You like this ?
-Pytania Tak/Nie z rosnącą intonacją np. I have some ?
-Pytania -wh -wyraz pytający na początku np. Liky you catch it ?
-Kontynuacja wymawiania pierwszych sformułowanych pytań (Where is Daddy? What's that?)

Poziom III:
-Początek produkowania zdań takich jak : Can I go? Is that mine?
-Możliwe występowanie pierwszych generalizacji, że każde pytanie rozpoczyna się umieszczaniem czasownika na początku zdania np. Is the teddy is tired ? Do I can have a cook ?
- Pytania -wh polegające na deklaratywnym szyku zdania np. Why you do not have one ?

Poziom IV:
-Pierwsze tworzenie inwersji z użyciem podmiotu
-Użycie "do" w zdaniach gdzie nie będzie czasownika posiłkowego w deklaratywnej wersji zdania np. Do you like ice cream ?
-Pierwsze tworzenie inwersji w zdaniach tak/nie np. Can he eat the cookie ?
-Pytania -wh - deklaratywny szyk zdania wciąż się pojawia w wypowiedziach.

Poziom V:
-Pytania wh: Użycie inwersji np. Why can he go out ?
-Brak inwersji w pytaniach negujących np. Why he can not go out ?

Poziom VI:

-Gdy wyrazy -wh pojawiają się w zdaniach porządkowych i pytaniach zwartych, jednakże wówczas dzieci generalizują zmienioną formę i wypowiadają zdania takie jak: I do not know why can not he go out

żródło: "The Principles of Language Learning and Teaching" H. Douglas Brown

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz